Однією з глобальних проблем компаній, що займаються вантажоперевезеннями, є необхідність контролю витрат палива. Це цілком логічно, якщо врахувати, що 50% витрат, необхідних на утримання парку автомобілів, припадає саме на ПММ. У той же час паливо - це «валюта», скористатися якою у власних цілях хотіло б абсолютна більшість співробітників.
Водійська кмітливість завжди дозволить знайти спосіб «обійти» контроль з боку керівництва і скористатися ситуацією з найбільшою вигодою для себе. GPS моніторинг дозволяє налагодити ефективний контроль, який дозволить підвищити якість обліку, дисципліни, безпеки. Система контролю витрат палива дозволяє отримувати об'єктивні дані, з яких можна зробити висновок про витрату палива, пробіг автомобіля, скоєних рейсах, відповідно пройденого маршруту одержаному завданням, кількість, місце та час заправок і зливів палива.
З часом практично всі компанії, що займаються вантажоперевезеннями, приходять до необхідності впровадження на своєму підприємстві системи GPS контролю витрат палива. Це пояснюється тим, що при невеликому терміні окупності (1-4 місяці) підприємство отримує досить багато переваг, які дозволяють підвищити його рентабельність і конкурентоспроможність.
Чому GPS моніторинг
Контроль витрати палива без системи GPS виробляється або за допомогою власної заправної станції або через мережу партнерських заправок, які працюють з використанням чеків. У першому випадку власник підприємства може повністю контролювати кількість палива, яке потрапляє в бак автомобіля. Але про можливі відпливи пального або несанкціонованих рейсах в цьому випадку дізнатися не вдасться. У другому - додається ще й проблема з переведенням у готівку чеків.
Розрахунок витрати палива проводиться виходячи з норми споживання пального конкретним транспортним засобом і тої відстані, яку було пройдено. Якщо не використовувати GPS моніторинг транспорту, то виходить, що розрахунок будується на параметрах, величина яких точно не відома. Це означає, що контролю витрат палива фактично немає.
GPS система дає можливість в реальному часі контролювати рівень палива в баку і швидкість, з якою він змінюється. За цими параметрами можна зробити висновки про те, скільки і коли було залито палива в бак, чи були відливи, яка фактична норма витрати палива за одиницю часу даним транспортним засобом. В результаті впровадження GPS системи контролю витрати палива транспортне підприємство отримує можливість ефективно планувати свої витрати і не допускати зловживань і шахрайства.
Вантажоперевезення та GPS моніторинг
Перевезення вантажів передбачає часті рейси на значні відстані, в ході яких контролювати дії водіїв без застосування системи GPS моніторингу неможливо. Відсутність контролю призвело до того, що махінації з паливом і пробігом стали практично нормою. Саме тому впровадження GPS системи у водійського складу не викликає захоплення.
Але якщо не брати до уваги виключення можливостей для різного роду махінацій, то для водіїв система моніторингу також принесе користь. Вона значно підвищує рівень безпеки як самого водія, так і перевезеного ним вантажу.
GPS навігація дозволяє водіям швидко і безпомилково вибирати правильний шлях. Це дозволить не порушувати графік руху, економити час, пальне, зменшити пробіг автомобіля.
При впровадженні у виробництво системи супутникового моніторингу у диспетчера є можливість контролювати місцезнаходження автомобіля, дотримання графіка, точність проходження маршруту, швидкість руху транспортного засобу. Керівництво компанії, що займається вантажоперевезеннями, може при необхідності надати повну інформацію про місцезнаходження вантажу в будь-який момент свого клієнта.
Не варто також скидати з рахунків і те, що з'являються конкурентні переваги перед іншими компаніями. Адже клієнти набагато охочіше довірять свій вантаж тієї організації, яка може поручитися за його збереження та своєчасну доставку, підкріпивши свої слова наявністю інструментів для ефективного контролю та відповідного обладнання.
Що дає система контролю палива
Розглядаючи це питання не можна привести точні цифри, але середньостатистичні дані такі:
• економія пального становить 25%;
• зниження витрат на амортизацію - 25%;
• пробіг автомобілів скоротився на 20%;
• час простою зменшився на 10%;
• оборотність транспорту збільшилася на 15%;
• вартість страхування знижується на 10%.
В результаті за рахунок цих показників впровадження системи GPS моніторингу окупається з протягом 1-4 місяців.
Методи контролю палива
Існує два методи контролю палива: контроль витрати палива і контроль рівня палива в баку. Вони застосовуються для вирішення однієї і тієї ж задачі, але шляхи реалізації при цьому у них абсолютно різні, як різні і можливості, що з'являються при їх застосуванні.
Метод контролю витрат палива може відповісти на питання про кількість палива, споживаної даним транспортним засобом за певний час. Для цього на борту автомобіля встановлюють витратомір (датчик витрати палива). GPS система контролю палива передасть сигнал від цього датчика на диспетчерський пункт з інформацією про отримані дані. При використанні методу контролю витрат палива потрібно враховувати той факт, що у диспетчера не буде можливості проконтролювати час, місце і кількість заправок, скоєних протягом заданого періоду, а також можливі зливи палива. Але, виходячи з заданого маршруту, можна зробити висновок про те, чи виконав водій всі рейси і чи не зробив несанкціонованих поїздок.
Метод контролю рівня палива більше підійде для того, щоб не допускати зловживань з боку водіїв автомобілів. Для цього треба купити gps трекер з датчиком рівня палива, який буде передавати сигнали про рівень пального в баку і швидкості, з якою обсяг цього пального буде змінюватися. GPS система контролю палива буде передавати сигнали на диспетчерський пункт або на сервер центру моніторингу. Ця інформація буде візуалізувати за допомогою графіка зміни рівня палива на борту транспортного засобу з плином часу. На цьому графіку будуть відображені всі заправки, їх обсяг, місце і час. Також буде видно різке збільшення швидкості витрати палива у разі його зливу (як під час руху, так і на зупинках).
При необхідності впровадження всебічного контролю є можливість застосування одночасно двох цих методів.
Види датчиків для контролю палива
• Штатні датчики можуть показати приблизну витрату пального, місце і час заправки чи відливів. Вони мають істотний недолік: велика похибка у вимірах, зростаюча із зносом датчика. Це найдешевший метод з усіх. При його використанні немає необхідності втручатися в роботу паливної системи, не потрібно купувати контролер.
• Електронні датчики рівня палива (ємнісні і ультразвукові) дають найбільш повну і точну інформацію про час і місце заправки автомобіля, зливі пального, про витрату палива в процесі руху. Ємнісні датчики набули найбільшого поширення, завдяки поєднанню прийнятної ціни і високої якості вимірювань. Але у них також є недолік: вони працюють стабільно і без похибок тільки за умови стабільності якості палива і відсутності різких змін метеоумов. Ультразвукові датчики працюють безвідмовно в будь-яких умовах, але коштують вони на порядок дорожче ємнісних. Тільки з цієї причини їх використовують тільки там, де інші датчики застосовувати не можна. Наприклад, при перевезенні вибухонебезпечних або хімічно нестабільних рідин, коли безпосередній контакт може призвести до детонації.
• Високоточні датчики витрати палива зафіксують витрату палива, але не дадуть інформації про сливи і заправки, їх місце і час. Для забезпечення стабільної роботи цього виду датчиків необхідна систематичне їх розбирання і чищення фільтрів.
Доводити керівництву транспортних компаній необхідність контролю витрат палива абсолютно не потрібно. Цю проблему не було можливості вирішити з тих пір, як з'явилися перші транспортні компанії. Сучасна технологія GPS контролю витрат палива - єдиний на сьогоднішній день ефективний, надійний і об'єктивний метод вирішення даного питання. Невеликий термін окупності і значне підвищення прибутковості підприємства, роблять впровадження системи GPS моніторингу необхідністю для успішного розвитку бізнесу.